تحصیل رایگان در آلمان

آلمان، هفتمین کشور پربازدید جهان با جاذبه‌های دیدنی و تفریحات بسیار می‌باشد. همچنین این کشور بزرگ‌ترین قطب اقتصادی و صنعتی در قاره اروپا به شمار می‌رود. کشور آلمان یکی از معدود کشورهایی است که بستر مناسب جهت تحصیل رایگان در اروپا را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده است. امروزه تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی، یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها در میان دانشجویانی است که تصمیم به ادامه تحصیل در اروپا را دارند. کشور آلمان با دارا بودن دانشگاه‌های تراز اول در سطح دنیا، کیفیت بالای آموزش، بازار کار مناسب پس از پایان تحصیل و امکان تحصیل به زبان انگلیسی یکی از رؤیایی‌ترین مقاصد دانشجویی در دنیا به شمار می‌رود.

 از مزایای تحصیل رایگان در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان اخذ اقامت دائم آلمان و دریافت تابعیت پس از پایان تحصیلات
  2. بستر کاری فوق‌العاده به‌خصوص برای رشته‌های مهندسی
  3. امکان تحصیل در رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی
  4. مجوز کار دانشجویی در دوران تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی
  5. ازآنجایی‌که دولت آلمان به دنبال جذب فارغ‌التحصیلان و متخصصان در این کشور می‌باشد، ضمن تأمین تحصیل رایگان، پس از اتمام تحصیلات یک فرصت یک ونیم ساله برای جستجوی کار برای دانشجویان فراهم می‌کند.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

دولت آلمان با توجه به صنعتی بودن این کشور و پتانسیل‌های فراوان تحصیلی و شغلی، امکان تحصیل رایگان را نه‌تنها برای دانشجویان بومی بلکه برای دانشجویان بین‌المللی نیز فراهم کرده است. باوجوداینکه رکود اقتصادی در سال‌های اخیر باعث ورشکستگی اقتصاد برخی کشورهای اروپایی همچون یونان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه شد اما آلمان همچنان جز معدود کشورهایی است که تحصیلات در بیشتر ایالت‌ها و دانشگاه‌های دولتی آن رایگان است. هنگامی‌که شما در دانشگاه‌های آلمان مشغول به تحصیل می‌شوید، شهریه‌ای از شما دریافت نمی‌شود، بلکه شما تنها هزینه‌های بسیار کمی را جهت اداره دانشگاه و ارائه خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنید.

برخی از شرایط لازم برای تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی

  • یکی از شرایط پذیرش در دوره‌های تحصیل رایگان در آلمان شرط سنی است. حداکثر سن متقاضیان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ۲۵ سال و در مقطع کارشناسی ارشد ۳۰ سال است.
  • از دیگر شرایط پذیرش متقاضیان ایرانی در دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های آلمان، قبولی فرد در آزمون سراسری (روزانه یا شبانه) در مقطع کارشناسی و رشته مرتبط با رشته‌ موردنظر می‌باشد.
  • افرادی که تنها با قبولی در آزمون سراسری تقاضای پذیرش می‌دهند، ابتدا باید یک دوره‌ی یک‌ساله کالج را در کشور آلمان بگذرانند سپس وارد دانشگاه شوند. اگر شما سابقه‌ی حداقل یک سال تحصیل در دانشگاه‌های ایران را داشته باشید می‌توانید به‌طور مستقیم وارد دانشگاه‌های رایگان این کشور برای ادامه تحصیل شوید. طبق قوانین کشور آلمان، دانشجویانی که تابع کشورهای حوزه شینگن نیستند جهت تحصیل رایگان در آلمان باید از تمکن مالی مناسب برخوردار باشند. متقاضیان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی ملزم به اثبات تمکن مالی و ارائه‌ی منابع مالی به سفارت آلمان هستند.
  • با توجه به تغییرات نظام آموزشی در آلمان، امروزه بسیاری از دانشگاه‌های آلمان دروس خود را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌کنند. اگر شما قصد تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی را دارید، نیاز به ارائه مدرک آکادمیک آیلتس با حداقل نمره ۶٫۵ یا مدرک تافل اینترنتی (iBT) با نمره ۹۰-۸۰ و مدرک تافل کاغذی (PBT) با نمره ۵۸۰-۵۵۰ دارید.

تحصیل در مقاطع مختلف در آلمان به زبان انگلیسی

ویزا تحصیلی

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان به زبان انگلیسی

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)، در حال حاضر در مقطع کارشناسی ۲۳ رشته با گرایشات فنی و مهندسی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌گردد. همچنین در حوزه‌ی علوم انسانی امکان تحصیل در ۲۱ رشته در زمینه‌ مطالعات زبان و ادبیات به زبان انگلیسی وجود دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی از رشته‌های ذکرشده تحصیل تنها در ترم‌های اول مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است و در ترم‌های پایانی کلاس‌ها به زبان آلمانی برگزار می‌گردد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی

ویزا تحصیلی

دوره‌ کارشناسی ارشد در آلمان ۲ سال به طول می‌انجامد. ازجمله مزایای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد در کشور آلمان می‌توان به اخذ رایگان مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های اروپا و افزایش شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکترا اشاره کرد. در این مقطع امکان تحصیل در ۱۴۵ رشته فنی مهندسی، ۱۲ رشته زیرمجموعه‌ی هنر و ۲۰ رشته‌ی پزشکی و داروسازی به زبان انگلیسی وجود دارد.

ازجمله دانشگاه‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند می‌توان به دانشگاه‌های گوتینگن، فرایبورگ، درسدن و هامبورگ اشاره کرد. جهت ادامه تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد شما به مدرک  آیلتس ۶.۵  به بالا و یا تافل ۹۰ نیاز دارید.

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به زبان انگلیسی

ویزا تحصیلی

طول دوره‌ تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های آلمان بین ۳ تا ۵ سال است. علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع دکترا در آلمان می‌توانند با دارا بودن شرایط زیر از بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها در این مقطع استفاده کنند.

  • دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر
  • دارا بودن تسلط کافی بر زبان انگلیسی و ارائه مدرک آیلتس حداقل با نمره ۶٫۵
  • جلب نظر مساعد یک استاد مشاور که تز دکترای فرد را پشتیبانی کند

با توجه به اینکه دانشجویان مقطع دکترا در کشور آلمان موردتوجه ویژه‌ دولت این کشور هستند، از طرف دولت آلمان حقوق ماهیانه به میزان تقریبی ۲۰۰۰ دلار در ماه برای این افراد در نظر گرفته‌شده است.

در پایان اسامی تعدادی از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در آلمان به شرح زیر می‌باشد:

  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز مونیخ آلمان
  • دانشگاه TUM مونیخ آلمان
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ آلمان
  • دانشگاه فریبورگ آلمان
  • دانشگاه KIT آلمان
  • دانشگاه هومبولت برلین آلمان
  • دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان
  • دانشگاه RWTH-آخن آلمان
  • دانشگاه فرای برلین آلمان
  • دانشگاه هامبورگ آلمان
  • دانشگاه راینیش فریدریش ویلیام بُن آلمان
  • دانشگاه ESCP اروپا آلمان
  • دانشگاه فردریک الکساندر ارلانگن نورنبرگ آلمان

آلمان، کشوری با جذابیت‌های فراوان تحصیلی

آلمان، همیشه یکی از مقاصد مطمئن برای علاقه‌مندان به مهاجرت و ادامه تحصیل در اروپا بوده است. این کشور با جاذبه‌های تحصیلی فراوان هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل رایگان در اروپا را به خود جذب می‌کند. با توجه به مزایا و ویژگی‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایرانیان علاقه‌مند به تحصیل در اروپا است.