سرمایه گذاری

تحصیل رایگان در رشته پزشکی آرزوی بسیاری از کسانی است که قصد ادامه تحصیل در مدارج دانشگاهی را دارند. با توجه به ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران هرساله تنها چیزی حدود ۱ درصد از شرکت‌کنندگان کنکور علوم تجربی می‌توانند در این رشته‌های پرطرفدار پذیرفته شوند. همین امر سبب شده‌است تا عده‌ بسیاری از مشتاقان تحصیل در رشته‌های پزشکی به ادامه‌ تحصیل در سایر کشورها بیاندیشند. یکی از مقصدهای فوق‌العاده تحصیل در رشته‌های پزشکی برای متقاضیان کشور آلمان است. در این مقاله به بررسی شرایط، هزینه‌ها و مزایای تحصیل پزشکی در آلمان می‌پردازیم.

آلمان؛ بهترین مقصد برای تحصیل پزشکی

کشور آلمان، امروزه یکی از مقاصد پرطرفدار برای دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی در اروپا است. ازجمله دلایل این محبوبیت می‌توان به کیفیت بالای آموزش، وجود دانشگاه‌های مطرح و معتبر در سطح جهان و امکان ادامه‌ تحصیل رایگان در رشته‌های پزشکی در کشور آلمان اشاره کرد.

یکی از عوامل مهم جذب دانشجویان بین‌الملل برای تحصیل پزشکی در آلمان، شانس بالای اقامت در این کشور پس از پایان تحصیلات یا به عبارتی امکان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در این کشور است.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

  • اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی

برای تحصیل پزشکی در آلمان دو راه برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور وجود داردکه در ادامه به توضیح این دو راه می‌پردازیم.

روش اول

متقاضیانی که در کنکور سراسری ایران پذیرفته‌شده‌اند، می‌توانند با شرکت در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه‌های آلمان و کسب حدنصاب آزمون مستقیماً وارد دانشگاه شده و به تحصیل در رشته پزشکی مشغول شوند. باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح زبان امتحان ورودی پزشکی در آلمان در حدود b2 می‌باشد.

همچنین زمان شروع تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی تنها یک‌بار در سال و در ماه سپتامبر است. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های دولتی آلمان برای ترم ژانویه در رشته‌های پزشکی پذیرش ندارند.

روش دوم

متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی هستند و در آزمون سراسری شرکت نکرده‌اند، می‌توانند با ثبت‌نام در کالج‌های آلمان و گذراندن یک دوره یک‌ساله در آزمون ورودی پزشکی شرکت کنند. در طی این مدت متقاضیان باید واحدهای تخصصی در علوم پایه ازجمله زیست‌شناسی، شیمی و زبان آلمانی را بگذرانند و معدل قابل‌قبول برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی کسب نمایند. لازم به ذکر است که دوره کالج در آلمان شامل دو آزمون می‌باشد. در آزمون ورودی که لازمه پذیرش در کالج است سطح آزمون زبان آلمانی b1 است.

  • محدودیت سنی جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی

تحصیل طبابت در این کشور محدودیت سنی ندارد، اما نکته قابل‌توجه برای متقاضیان ایرانی این است که سفارت آلمان در ایران بر فاصله‌ بین تحصیلات فرد متقاضی بسیار حساس است؛ بنابراین اگر شما قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی در آلمان رادارید توصیه ما به شما این است که حداکثر تا سن ۲۶ سالگی اقدام به اخذ پذیرش نمائید.

در ادامه نام تعدادی از دانشگاه‌های پزشکی معتبر در آلمان را مشاهده می‌کنید:

ساختار آموزشی در دوره‌های پزشکی دانشگاه‌های آلمان

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

تحصیل در دوره‌های پزشکی در آلمان حدوداً ۶ سال و در دوره‌های دندانپزشکی ۵ سال به طول می‌انجامد. بر اساس سیستم آموزشی آلمان، رشته‌ پزشکی در این کشور به‌صورت کارشناسی ارشد پیوسته تعریف‌شده است.

طول دوره محصل شدن در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه‌های این کشور کمی بیشتر از ۶ سال زمان می‌برد. بر اساس قوانین آموزشی در کشور آلمان، این دوره ۶ ساله به سه مرحله تقسیم می‌شود که این مراحل به شرح ذیل می‌باشند:

  • مرحله پری کلینیکال (پیش بالینی)

این مرحله شامل ۴ ترم می‌شود که دو سال به طول می‌انجامد. در این مرحله دانشجویان به تحصیل دروس پایه‌ای همچون فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و همچنین مبانی پزشکی شامل فیزیولوژی، بیو شیمی و آناتومی می‌پردازند. در پایان این دوره دانشجویان باید در یک آزمون جامع شرکت نمایند تا بتوانند گواهی مربوطه را دریافت کنند.

  • مرحله کلینیکال (بالینی)

این مرحله اصلی‌ترین دوره تحصیل در رشته پزشکی به شمار می‌رود و شش‌ترم تحصیلی، آن را تشکیل می‌دهد. دانشجویان در این مرحله در دو ترم اول به مطالعه زمینه‌های بالینی عمومی می‌پردازند. پس‌ازآن دوره‌های جامع در معاینه بالینی و شیوه‌های معاینه عمومی به‌صورت عملی و غیرعملی را پشت سر می‌گذارند. در این مرحله دروس اصلی در قالب سخنرانی، سمینار، واحدهای عملی و دوره‌های اینترنتی ارائه می‌گردد.

  • مرحله پرکتیکال (عملی)

در این مرحله دانشجویان وارد فاز عملی می‌شوند که یک سال زمان می‌برد. در طول این دوره بر جنبه‌های عملی جراحی، پزشکی داخلی و موضوعات انتخابی دانشجویان تمرکز می‌گردد. دانشجویان در این دوره با کسب تجربه‌های عملی برای حرفه‌ آینده‌ خود آمادگی پیدا می‌کنند.

  • آزمون کشوری

آخرین مرحله در تکمیل تحصیلات پزشکی در کشور آلمان، شرکت در یک آزمون دولتی است که خود یک آزمون استاندارد و ملی به شمار می‌آید. شما می‌توانید پس از قبولی در این آزمون جهت دریافت مجوز پزشکی درخواست داده و به‌عنوان یک پزشک مورد تائید به طبابت مشغول شوید.

هزینه‌های تحصیل پزشکی

تحصیل پزشکی در آلمان

هزینه تحصیل در رشته  پزشکی در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان رایگان است. اکثر دانشگاه‌های این کشور هیچ شهریه‌ای از شما دریافت نمی‌کنند و شما تنها موظفید هزینه‌های ترمی که شامل هزینه ثبت‌نام و هزینه‌های اداری می‌شوند را پرداخت کنید. این مبلغ معمولاً از ۵۰۰ یورو در هر ترم تجاوز نمی‌کند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تحصیل رایگان در آلمان

مدارک لازم جهت پذیرش در رشته‌های پزشکی در آلمان

ازجمله مهم‌ترین مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به دانشگاه انتخابی شما ممکن است تغییراتی جزئی در این مدارک ایجاد شود.

  • مدارک تحصیلی تائید شده و ترجمه‌شده به زبان آلمانی
  • فرم تکمیل‌شده تقاضای تحصیلی
  • رزومه کامل cv
  • تسلط به زبان انگلیسی و دارا بودن حداقل نمره ۶ آیلتس یا آلمانی
  • مقاله
  • پوشش بیمه درمانی
  • انگیزه نامه تحصیل پزشکی در کشور آلمان
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • توصیه‌نامه

تحصیل رایگان در رشته‌های پزشکی و دریافت معتبرترین مدارک تحصیلی

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

کشور آلمان به‌عنوان قطب صنعت و اقتصاد اروپا، با فراهم کردن شرایط بی‌نظیر برای دانشجویان خارجی توانسته است مقصد بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور، به خصوص در زمینه رشته‌های پزشکی باشد.

این کشور با دارا بودن دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان، امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی و همچنین دارا بودن بستر کاری مناسب پس از پایان تحصیلات، می‌تواند بهترین گزینه برای متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور باشد.

پست های توصیه شده