پذیرش تحصیلی رایگان در آلمان

با افزایش هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور, به ویژه در چند سال اخیر به دلیل نوسان قیمت دلار  افراد زیادی به دنبال پذیرش تحصیلی رایگاندر کشورهای خارجی به ویژه دانشگاه‌های اروپا, آمریکا و کشور استرالیا هستند و این تعداد به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

با اینکه تعداد دانشگاه‌های پذیرنده‌ی دانشجوی رایگان یا با هزینه‌ی کم بسیار کاهش یافته است ولی هنوز کشورهایی وجود دارند که چنین فرصت‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. اما آیا پذیرش تحصیلی رایگان به همه‌ی دانشجویان تعلق می‌گیرد؟ بیشتر پذیرش‌های رایگان تحصیلی و بورسیه‌ها به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد ولی در این بین هنوز کشورهایی هستند که شرایطی برای پذیرش تحصیلی رایگان کلیه‌ی دانشجوها را دارند. در این مقاله به توضیح هر دو نوع شرایط می‌پردازیم.

بورسیه چیست؟

به طور کلی هزینه‌ای که به تحصیل یک دانشجو تعلق می‌گیرد بدون اینکه تعهدی از طرف دانشجو برای خدمت به آن کشور وجود داشته باشد را بورسیه می‌گویند. به طور معمول بورسیه‌ی تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) اختصاص داده می‌شود.

فاند و فول فاند

فاند و فول فاند به مقدار هزینه‌ای گفته می‌شود که در مقاطع تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) در قبال تحصیلشان به دانشجویان تعلق می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت که در بعضی کشورها تحصیلات تکمیلی به منزله‌ی یک شغل شناخته می‌شود, بنابراین دانشجو علاوه بر اینکه هزینه‌ای بابت تحصیل نمی‌پردازد, مبلغی را نیز از دانشگاه دریافت می‌کند.

پذیرش تحصیلی رایگان

چه کشورهایی بورسیه‌ی‌ تحصیلی رایگان دارند؟

در ابتدا باید عنوان کرد که تسلط کافی بر زبان هر کشوری مزیتی برای دریافت پذیرش تحصیلی رایگان آن کشور است که شما را در مقایسه با دیگران در اولویت قرار می‌دهد.

کشورهایی که بورسیه‌ی تحصیلی رایگان دارند عبارتند از:

  • آلمان
  • آمریکا
  • نروژ
  • اتریش
  • دانمارک

پذیرش تحصیلی رایگان در آلمان

با وجود اینکه بیشتر دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو را در میان دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا دارند ولی هر ساله کشور آلمان دانشجویانی از سراسر کشورها را در دانشگاه‌های خود گرد هم می‌آورد. تمایل به تحصیل در آلمان هر سال در حال افزایش است، احتمالا این روند افزایشی به دلیل هزینه‌ی بسیار جزئی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان است (حدود ۲۰۰ یورو به طور سالیانه). آلمان به لحاظ سطح کیفی آموزشی و علمی در بین ۵ کشور برتر دنیا قرار دارد.

تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمان جزو دانشگاه‌های برتر دنیا می‌باشد. زبان این کشور آلمانی است اما به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند. ۲۰ ساعت کار در هفته فرصتی است که کشور آلمان به دانشجوها برای تامین هزینه‌ی خورد و خوراک و زندگی می‌دهد. با این وجود اخیرا تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در بعضی دانشگاه‌های آلمان هزینه بردار است و تنها تحصیل در دکتری کاملا رایگان است. برای تحصیل در آلمان باید اثبات کنید سالانه قادر به پرداخت ۸۵۰۰ یورو برای هزینه‌ی زندگیتان هستید.

تحصیل رایگان در آمریکا

دوره ی دکتری بالاترین مدرک تحصیل در آمریکا است که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. دانشگاه های آمریکا دارای امکانات فوق العاده ای از لحاظ علمی و پژوهشی برای تحصیل در این دوره ها هستند. دوره ی دکترا معمولا از سه تا چهار ترم تمام وقت متشکل از کلاسهای پیشرفته که معمولا در سمینار های کوچک برگزار می شوند، می باشند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در بسیاری از دانشگاه های آمریکا معمولا بین ۳ تا ۱۵ نفر است. امکان دریافت کمک هزینه ی تحصیلی و همچنین کمک هزینه برای زندگی برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا وجود دارد.  لازم به ذکر است بعضی از رشته ها از سوی دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی همکار با دانشگاه حمایت مالی می شوند که در این صورت تحصیل رایگان در آمریکا امکان پذیر می شود که گاهی تا چهل هزار دلار سالانه ،به شما اهدا خواهد شد.

مدارک مورد نیاز:

  • ترجمه رسمی از کلیه مدارک دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس به همراه ریز نمرات
  • کپی از مدرک TOEFL با حداقل نمره ۹۰ از آزمون IBT و ۵۵۰ از آزمون PBT
  • کپی از مدرک GRE/GMAT (در صورت وجود)
  • حداقل ۴ توصیه نامه تحصیلی از استاد ، مدیران همکار و محققان همکار
  • پروپوزال تحقیقاتی در مورد رشته مورد نظر برای تحصیل در مقطع دکتری
  • ترجمه رسمی از صفحه آخر پایان نامه های لیسانس و فوق لیسانس با ذکر نمره
  • رزومه و سوابق کاری (Resume/CV)
  • تأییدیه مقالات علمی منتشر شده (در صورت وجود)
  • ترجمه رسمی کلیه مدارک مثبت تحصیلی، تحقیقاتی،کاری،سمینار ها، تشویق نامه ها و … (در صورت وجود)
  • کپی از صفحه اول پاسپورت (ترجمه شناسنامه برای کسانی که در حال حاضر پاسپورت ندارند)
  • انگیزه نامه تحصیلی (Statement of Purpose)
  • در صورت نیاز ممکن است دانشگاه از متقاضی درخواست Essay نماید.

پذیرش تحصیلی رایگان

پذیرش تحصیلی رایگان در اتریش

اتریش نیز هر ساله تعداد زیادی دانشجو را از سراسر دنیا به صورت بین‌المللی در تمامی مقاطع دانشگاهی(کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری) می‌پذیرد. از شرایط پذیرش متقاضیان در کشور اتریش این است که متقاضی باید دیپلم ۱۲ ساله و همچنین مقطع پیش دانشگاهی را از کشور مبدا گرفته باشد و دارای پذیرش در دانشگاه دولتی کشور مبدا باشد.

همچنین اگر متقاضی خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است باید مقطع کارشناسی را در یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور مبدا گذرانده باشد. در بسیاری از رشته‌ها ضروریست که متقاضی در کشور مبدا حداقل ۷۰ واحد درسی را پاس کرده باشد.

زبان کشور اتریش آلمانی است و تدریس دانشگاهی نیز به زبان آلمانی صورت می‌گیرد. هزینه‌ی زندگی در اتریش سالانه حدود ۱۰۰۰۰تا ۱۲۰۰۰ یورو است. اما به دلیل اینکه در مقطع دکتری علاوه بر پرداخت هزینه‌ی تحصیل ماهانه حقوقی برای تامین هزینه‌ی زندگی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد, نیازی به کارکردن دانشجو در این مقطع تحصیلی وجود ندارد.

پذیرش تحصیلی رایگان در دانمارک

کشور دانمارک به لحاظ آموزشی سطح کیفی بالایی را به خود اختصاص داده است. ویژگی منحصر به فردی که سیستم آموزشی دانمارک را متمایز کرده گذراندن دوره کارآموزی همزمان با تحصیل برای بیشتر رشته‌ها است که به کسب تجارب دانشجو کمک چشمگیری می‌کند.

از دیگر مزیت‌های تحصیلی در دانمارک می‌توان به تحصیل به زبان انگلیسی, دریافت مراقبت‌های پزشکی رایگان و کمک هزینه‌ی تحصیلی اشاره کرد. ولی متاسفانه تحصیل در دانمارک و سوئد برای دانشجویان غیر اروپایی هزینه‌بردار است و رایگان نیست و دانشجو سالانه ملزم به پرداخت حدود ۱۲۰۰۰ یورو می‌شود.

تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه کاملا رایگان نیست و سالانه‌ مبلغ ناچیزی را باید پرداخت کنید این مبلغ سالانه چیزی حدود ۱۸۰ یورو خواهد بود. در فرانسه نیز برای گذراندن دوره‌های رایگان تحصیلی ملزم به یادگیری زبان رسمی این کشور یعنی فرانسوی هستید.

فراگیری دوره‌های یادگیری فرانسوی نیز شما را متحمل پرداخت هزینه‌ای جداگانه می‌کند. هزینه‌ی زندگی در فرانسه سالانه چیزی حدود ۹۵۰۰ یورو برآورد شده است.

اگر سطح علمی دانشگاه مقصد برای شما مهم است، یا رویای پذیرش تحصیلی رایگان در کشورهای اروپایی را دارید، یا اینکه رتبه‌ی علمی دانشگاه مقصد برای شما دارای اهمیت ویژه است مشاورین ما می‌توانند بیشترین یاری را به شما برسانند. گروه ماهان اپلای با مجرب‌ترین کارشناسان خود تمام میانبرهای لازم برای دریافت تحصیل رایگان در برترین کشورها و دانشگاه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پست های توصیه شده