سرمایه گذاری در گرجستان

امروزه کشور گرجستان به یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای کار، زندگی و سفر تبدیل شده است. جمعیت گرجستان چیزی حدود ۵ میلیون می‌باشد. کشور گرجستان که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد، از سمت شمال به کشور روسیه، از سمت جنوب به ترکیه، از سمت شرق به جمهوری آذربایجان و از سمت غرب نیز به دریای سیاه محدود می‌شود. واحد پول گرجستان لاری می‌باشد و زبان روسی و گرجی در این کشور رایج است. بسیاری از افرادی که به دنبال گرفتن اقامت در گرجستان هستند می‌توانند با سرمایه گذاری در گرجستان به هدف خود برسند.

سرمایه گذاری در گرجستان چگونه است؟

امروزه کشور گرجستان از نظر سهولت در سرمایه گذاری رتبه هفتم را در بین کشورهای جهان دارد. در گرجستان شروع یک کسب و کار تجاری یا بیزنس امری ساده است که به راحتی قابل انجام می‌باشد. همچنین اتحادیه اروپا در خصوص فعالیت‌های اقتصادی از گرجستان حمایت می‌کند و میزان مالیت در گرجستان کم است. به همین دلیل نظر بسیاری از سرمایه ‌گذاران خارجی خصوصا ایرانی‌ها به گرجستان جلب شده است.

کشاورزی در کشور گرجستان به دلیل آب و هوای مناسب بسیار رونق دارد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور می‌باشد. برخی از مناطق آزاد تجاری گرجستان دارای معافیت مالی هستند و تاسیس شرکت و کارخانه در آن مناطق بسیار به صرفه است. صنعت گردشگری در کشور گرجستان به شدت رو به افزایش و رشد است. زیرا این کشور دارای کوهستان‌ها و سواحل زیبایی است که هر ساله گردشگران زیادی را از سایر نقاط جهان به خود جذب می‌کند.

به هنگام سرمایه گذاری در هر کشور باید به چند نکته توجه داشته باشید:

جمعیت کشور مورد نظر

بدیهی است که هرچه جمعیت یک کشور بیشتر باشد سرمایه گذاری در آن بهتر بوده و سود بیشتری را به همراه دارد. همچنین میزان سرمایه اولیه مورد نیاز و میزان ضرر در این کشورها نیز بیشتر است. با توجه به این موضوع که جمعیت کشور گرجستان حدود ۵ میلیون نفر می‌باشد‌ باید به هنگام سرمایه گذاری دقت کرده و هوشمندانه عمل کنید. در این صورت از  سرمایه گذاری خود سود خوبی بدست خواهید آورد.

درآمد سرانه کشور

سرمایه گذاری گرجستان

به میانگین درآمد مردم یک کشور در مدت زمانی معین، که معمولا یک سال می‌باشد درآمد سرانه گفته می‌شود. هرچه درآمد سرانه در یک کشور بیشتر باشد  پول بیشتری در میان مردم در گردش است و قدرت خرید مردم نیز بالاتر است. درآمد سرانه بالاتر از ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا در یک کشور می‌تواند نکته مهم و مثبتی در سرمایه‌گذاری در آن کشور باشد.

فاصله تا کشور مورد نظر

بدیهی است هرچه فاصله کشوری که می‌خواهید در آن سرمایه‌ گذاری کنید تا شما کمتر باشد، بهتر است. زیرا به راحتی و با دقت بیشتری می‌توانید بر روی طرح‌های تجاری خود نظارت کرده و آن‌ها را مدیریت کنید. همچنین هزینه کمتری جهت رفت و آمد به آن کشور صرف خواهد شد. مسافت موجود بین کشور گرجستان و ایران بسیار کم است و شما می‌توانید هم با هواپیما و هم با ماشین شخصی خود به این کشور بروید. زمان لازم برای رسید به تفلیس، پایتخت کشور گرجستان با هواپیما حدود یک ساعت و نیم و با اتومبیل حدود ۱۶ ساعت می‌باشد.

گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری گرجستان

یکی از راه‌های مهاجرت و اخذ کارت اقامت در هر کشوری سرمایه گذاری در آن کشور است. بسیاری از مردم ایران نیز به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و غیره تمایل به زندگی و اخذ اقامت در کشور گرجستان را دارند. گرفتن اقامت در گرجستان به روش‌های مختلفی قابل انجام است. یکی از این روش‌ها سرمایه گذاری در فعالیت‌های مختلف تجاری و اقتصادی در گرجستان است.

 طبق قوانین تصویب شده در این کشور سرمایه اولیه برای سرمایه گذاران بومی گرجستان ۳۰۰ هزار لاری ( ۱ دلار آمریکا= ۲.۷۹ لاری) و برای سرمایه گذاران خارجی ۳۰۰ هزار دلار آمریکا می‌باشد. این مبالغ باید به صورت کامل و مستقیم در کشور سرمایه گذاری شود. گرفتن اقامت این کشور از طریق خرید خانه یا ملک، سرمایه‌ گذاری محسوب نمی‌شود و قوانین خاص خود را دارد.

امکانات سرمایه گذاران در کشور گرجستان

دولت  کشور گرجستان برای سرمایه گذاران امکاناتی را نیز در نظر گرفته است. برخی از این امکانات عبارتند از امکان دسترسی به اطلاعات اتاق بازرگانی اقتصاد این کشور به منظور پیدا کردن و شناسایی فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری و دادن اقامت پنج ساله و یا دائم به فرد سرمایه گذار که مناسب به‌نظر می‌رسد.

ثبت شرکت در گرجستان و سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری گرجستان

برخی از شرکت‌ها شعبات خود را در سایر کشورهای دیگر نیز تاسیس می‌کنند. با ثبت شرکت خود در کشور گرجستان می‌توانید کارت اقامت گرفته و به توسعه کسب و کار خود بپردازید. چهار شهر از گرجستان در منطقه آزاد وجود دارند که فاقد مالیات بوده و تاسیس شرکت در آن‌ها کاملا به صرفه است. افرادی که می‌خواهند جهت تاسیس شرکت و ایجاد کسب و کار در گرجستان اقدام کنند می‌توانند برای ویزای سرمایه گذاری درخواست بدهند.

هنگام ثبت شرکت ترجمه کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز به زبان محلی الزامی است. همچنین طبق قوانین کشور گرجستان مدارک شما باید در کشور مبدا نیز تایید شوند. پروسه ثبت و تاسیس شرکت در گرجستان خیلی زمان‌بر نمی‌باشد اما حضور شما در طول انجام این پروسه الزامی است. جهت اخذ اقامت در گرجستان از طریق ثبت شرکت باید به صورت ماهانه به دولت کشور گرجستان مالیات پرداخت کنید در غیر این صورت گرفتن اقامت از این راه امکان پذیر نیست.

خرید اوراق قرضه دولتی و سرمایه گذاری در گرجستان

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در گرجستان خرید اوراق قرضه دولتی می‌باشد که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای افراد خارجی هم امکان پذیر است. از طریق خرید اوراق قرضه شهری در این کشور می‌توان در پروژه‌های شهری و عمرانی مختلفی مانند ساخت مدرسه، پل، پارک و غیره شرکت کرد. سود حاصل از این نوع سرمایه گذاری معاف از مالیات است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در گرجستان

مزایا: سرمایه گذاری در این کشور  مقرون به صرفه‌تر و ارزان قیمت‌تر از سایر نقاط اروپا می‌باشد. همچنین بازارهای تجاری موجود در گرجستان رو به رشد هستند و با بررسی‌های دقیق می‌توان سود خوبی از سرمایه گذاری خود به دست آورد. یکی دیگر از امتیازات مثبت این کشور موقعیت جغرافیایی بسیار خوب آن است.

معایب: فقر و بیکاری در کشور گرجستان، وجود ضعف‌های آموزشی، بهره‌وری ناکافی از منابع کشاورزی از جمله معایب این کشور محسوب می‌شوند.

پست های توصیه شده