سرمایه‌ گذاری در ترکیه

ترکیه به عنوان یکی از پر طرفدارترین کشورهای حال حاضر دنیا، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران است که این کشور را برای تفریح، استراحت و تجدید قوا انتخاب می‌کنند. سرمایه‌ گذاری در ترکیه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آسیایی که پل ارتباطی آسیا به اروپا است می‌تواند گزینه مناسبی برای شما جهت اخذ ویزای سرمایه‌گذاری و کسب اقامت در ترکیه باشد.

ترکیه، کشوری که با ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و توریستی مناسب توانسته است گردشگران زیادی را جذب کند، کشوری مناسب برای افزایش سرمایه شما و همچنین کسب سود بالا باشد. در کل اگر راه و روش  استفاده از فضاهای موجود در ترکیه را بلد باشید، شک نکنید آینده درخشانی همراه شما است. استفاده از فضاهای موجود در ترکیه به شما کمک خواهد کرد تا در افزایش ثروت‌تان پیروز باشید.

نزدیکی ترکیه به ایران و همچنین نزدیک بودن زبان این کشور با زبان ترکی مورد استفاده مناطق ترک نشین ایران، موجب شده است تا این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری اکثر ایرانیان تبدیل شود. وجود برندهای برتر در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت پوشاک در ترکیه، فضا را برای سرمایه‌ گذاری در ترکیه فراهم آورده است.

سرمایه گذاری در ترکیه

آشنایی با کشور ترکیه

ترکیه کشوری است که حدود ۷۸۳.۵۶۲ کیلومتر مساحت داشته و حدود ۷۷ میلیون نفر نیز جمعیت این کشور است. این کشور با قرار گرفتن در دو قاره اروپا و آسیا به یک کشور اوراسیایی معروف است. نرخ بیکاری در این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۶/۱۱ درصد بوده اما می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری مخصوصاً در بخش صنعت و خدمات باشد. این کشور با دارا بودن تعداد زیاد توریست، مکان مناسبی برای نمایش خدمات و همچنین محصولات است.

انواع سرمایه‌ گذاری در ترکیه

 

سرمایه‌ گذاری در ترکیه با روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. از خرید ملک گرفته تا سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف. استفاده از فضاهای موجود در ترکیه توسط اکثر افراد جهان علی‌الخصوص ایرانیان موجب شده است تا این کشور، مقررات خاصی را برای سرمایه‌گذاری خارجیان وضع کند.

خرید ملک

سودده‌ترین سرمایه‌ گذاری در ترکیه، تا سال ۲۰۱۷ خرید زمین بوده است. خرید زمین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰۰ درصد سود خالص را برای مالک به همراه داشته است. بعد از ملک، سرمایه‌گذاری در بورس، طلا، سود بانکی و خرید آپارتمان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

سرمایه‌گذاری در خدمات

کشور ترکیه علی‌الخصوص شهرهایی همچون استانبول، آنکارا و آنتالیا، به دلیل جذب توریست مکان‌های مناسبی برای انجام اموری همچون سرمایه‌گذاری در خدمات هستند. وجود هتل‌ها و همچنین مکان‌های گردشگری موجب شده است تا سرمایه‌گذاری در بخش خدمات این شهرها با سود بالا همراه باشد. به عنوان مثال ساخت هتل با امکانات متنوع و همچنین قیمت مناسب می‌تواند تا حد زیادی فعالیت شما را به سوددهی برساند.

سرمایه‌گذاری در صنعت

بهترین سرمایه‌ گذاری در ترکیه با توجه به میزان سرمایه مربوط به‌ بخش تولیدی و صنعت این کشور است. با ثبت شرکت در ترکیه و ایجاد زمینه واردات و صادرات به راحتی می‌توانید به سود دلخواه خود برسید. صنعت پوشاک ترکیه بسیار قوی بوده و در سال‌های اخیر توانسته است بازار ایران را به دست گیرد. اکثر افراد باهدف خرید از برندهای ترک و همچنین استفاده از پوشاک ترکیه، به این کشور سفر می‌کنند. اما شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در این حیطه و وارد کردن سرمایه خود در بخش پوشاک کشور ترکیه، به اخذ نمایندگی بپردازید و از این طریق سود خوبی کسب نمایید.

شما می‌توانید به بحث واردات و صادرات بپردازید و تنها یک مصرف کننده نباشید. با فهم نیازهای کشور ترکیه و بیشترین میزان صادرات کالا از ایران به ترکیه به راحتی می‌توانید کالای مورد نیاز خود را تأمین کنید. از جمله اقلامی که کشور ترکیه به آن نیاز داشته و شما می‌توانید در عوض دادن این کالاها به آن کشور، مایحتاج خود را برای کسب سود بیشتر تأمین کنید، موارد زیر می‌باشد.

  1. سوخت
  2. موتور
  3. محصولات پتروشیمی
  4. انواع روغن
  5. انواع پلاستیک
  6. سنگ آهن
  7. زغال سنگ
  8. مس
  9. آلومینیوم
  10. سیمان
  11. ضد یخ
  12. کیوی
  13. هندوانه
  14. خشکبار
  15. پسته
  16. زعفران
  17. باطری
  18. شیشه
  19. دستمال مرطوب
  20. کود
  21. تراکتور و قطعات

امنیت سرمایه‌ گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه‌گذاری در هر حیطه‌ای، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، بحث امنیت سرمایه‌گذاری است. توجه به مسائلی همچون هدر نرفتن پول، عدم وجود قوانین سخت‌گیرانه برای سرمایه‌گذاران خارجی و عدم بلوکه شدن پول در کشو خارجی از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد. برای بررسی امنیت سرمایه‌گذاری بهتر است نرخ مصادره اموال در ترکیه بررسی شود. بر اساس این شاخص، عدد ۱ کم خطرترین و ۷ را پرخطرترین نرخ مصادره اموال در نظر می‌گیریم. بر اساس این تقسیم‌بندی، کشور ترکیه نمره ۵ را دریافت می‌کند. اگرچه باید به این نکته نیز توجه کرد که عقد توافقنامه‌های تجاری کشورمان ایران با ترکیه موجب شده است تا نرخ سرمایه‌ گذاری در ترکیه تا حد زیادی تضمین شود.

نرخ مالیات در کشور ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کرد، بحث مالیات است. مالیات‌های بالا مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران خارجی، در برخی مواقع موجب ضرر رسیدن به سرمایه‌گذار می‌شود. در نتیجه توجه به این مسائل از ضروریات است. باید توجه داشته باشید که هرچه میزان مالیات بالاتر باشد، سود شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین پایین بودن نرخ مالیات، به عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای جذب سرمایه شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که مالیات در کشور ترکیه در حد قابل قبولی بوده و نرخ مالیات در این کشور در سال ۲۰۱۶ چیزی حدود ۲۵/۱۶ درصد ثبت‌شده است.

خلاصه مطلب، ترکیه جذاب ولی مشکوک

سرمایه‌ گذاری در ترکیه یکی از امن‌ترین روش‌ها جهت کسب سود می‌باشد اما سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی نیازمند تخصص، علم و مهارت است. استفاده از فضاهای موجود و امکانات کشورهایی همچون ترکیه با توجه به نزدیکی مکان و همچنین زبان این کشور، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. عدم وجود قوانین سخت‌گیرانه و همچنین پایین بودن نرخ مالیات در این کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل معرفی این کشور به عنوان بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری است.

با توجه به اینکه ایران با همسایه خود یعنی کشور ترکیه به انعقاد توافقنامه‌های مختلف در جهت همکاری با تاجران و سرمایه‌گذاران کرده است، خارجیان فعال در ایران و ایرانیان مشغول به کار در ترکیه تا حد زیادی از امنیت مالی و اقتصادی برخوردار هستند. وجود ایرانیان در کشور ترکیه زمینه را برای سرمایه‌گذاری در این کشور را بیش از پیش فراهم کرده است.